Viimeisimmät artikkelit
Liity 14 tilaajien joukkoon
Suomenkielistä tietoa Microsoftin asiakkuudenhallintajärjestelmästä
Kuten Microsoft syyskuussa lupasi, seuraava Microsoft Dynamics CRM:n versio eli CRM 2015 saapui ennen vuoden vaihdetta saataville. Palvelimelle asennettavan on-premises -version paketit tulivat ladattavaksi MS Download Center -sivustolle 26. marraskuuta ja samalla hetkellä myös uudet CRM Online -ympäristöt alkoivat provisioitua viimeisintä 2015-versiota käyttäen. Bob Stutzin blogikirjoitus CRM 2015:n general availability -saatavuudesta on luettavissa täältä.
Jo pari kuukautta aiemmin julkaistu Release Preview Guide kertoi kattavasti sen, mitä 2015-version myötä oli lupa CRM:ään odottaa. Yksi käyttäjille näkyvimpiä uutuuksia ja samalla yksi kaikken toivotumpia ominaisuuksia Dynamics CRM -alustaan on pikahaku (Quick Find), joka löytää nyt tuloksia yhden tietuetyypin sijaan jopa kymmenestä eri entiteetistä kerralla. Tablettiversioon jo vuosi sitten ilmestynyt havainnollinen hakunäkymä on siis nyt myös web-sovelluksen vakio-ominaisuus.
Toinen pitkään kaivattu ominaisuus on tietueiden välisen hierarkian graafinen esitystapa. Esimerkiksi pää- ja aliasiakkuuksien välisten suhteiden ja keskeisten ominaisuuksien näyttäminen onnistuu nyt listanäkymän lisäksi myös puurakenteeen muodossa. Vaikka toiminto onkin tässä versiossa rajattu näyttämään vain yhden entiteetin hierarkiaa kerralla, tuo se uusia mahdollisuuksia monitasoisten tietorakenteiden hyödyntämiseen. Esimerkiksi CRM 2015:ssa laajennettuihin tuoteperheiden hallinnan toimintoihin ominaisuus avaa helppokäyttöisen tavan navigoida hierarkiapuun tasolta toiselle yhdessä ikkunassa.
Visuaalisten uutuuksien ohella paljon on tapahtunut myös sovellusalustan puolella. Nyt CRM-järjestelmään on mahdollista määritellä mukautuskäyttöliittymän kautta laskennallisia kenttiä (Calculated Fields), sekä myös laskea tietueiden määriä ja kenttien arvoja läpi tietuehierarkian (Rollup Fields). CRM 2015:n sisältämistä uusista ja edelleen kehitetyistä toiminnoista löytyy kattava listaus CRM-asiakaskeskuksesta (englanninkielinen versio on saatavissa täällä).
Kuten virallinen nimi Microsoft Dynamics CRM 2015 kertoo, kyseessä on uusi pääversio tuotteesta. Siinä missä ennen kesää julkaistu edellinen CRM 2013 Service Pack 1 oli päivityspaketti, jonka kaikki CRM 2013 -asiakkaat saattoivat maksutta ladata verkosta, vaatii CRM 2015:n käyttö voimassa olevan sovellusylläpidon (Software Assurance) mikäli sen haluaa asentaa omalle palvelimelle. Lisäksi on syytä kiinnittää huomiota uuden järjestelmävaatimuksiin, koska mm. Windows Server 2008 ja SQL Server 2008 eivät ole palvelinpuolella enää tuettuja versioita. Työasemilla minimiversiot ovat Windows 7, Office 2010 ja Internet Explorer 10. Katso tarkemmat tiedot CRM 2015 -yhteensopivuuslistasta.
CRM Online -pilvipalvelussa päivitykset sisältyvät kuukausimaksun hintaan ja näiden asiakkaiden CRM-pääkäyttäjille Microsoft onkin jo alkanut lähettää oheisen kaltaisia sähköposti-ilmoituksia:
Hmm, eikö päivitystä oikeasti saa käyttöönsä ennen kuin vasta toukokuussa? Tottahan toki, mutta se vaatii ylläpitäjältä aktiivisuutta asiassa! Tarjolla on päivitysajankohtia joulukuusta 2014 alkaen, joten pukinkonttiin ehtii vielä toivoa uutuuttaan kiiltelevän CRM Online -ympäristön. Nopeat kuitenkin syövät hitaat tässä pelissä, sillä päivitysmahdollisuuksia on kalenterissa rajattu määrä, eli kannattaa alkaa suunnittelemaan päivittämistä jo saman tien eikä vasta ensi viikolla.
Mitä päivittäminen sitten merkitsee CRM-asiakkaille? Onko syytä pelätä, että omaan CRM-ympäristöön tehdyt mukautukset rikkoutuvat kun uusi versio asennetaan? Siinä missä CRM 2013 -päivitys viime vuonna pisti sovelluksen käyttöliittymän täysiin uuteen uskoon, on CRM 2015 tällä kertaa varsin maltillinen versiopäivitys. Näkyviä muutoksia loppukäyttäjälle on luvassa varsin maltillisesti kun uuden version asentaa käyttöön, joten päivitysprosessin pitäisi olla useimmille asiakkaille kivuton. Toisaalta Dynamics CRM-sovellusalustan alati kehittyvien toimintojen hyödyntäminen edellyttää entistä laajempan työkalupalkkiin tutustumista, mikäli parhaimmillaan puolen vuoden välein saapuvista versioista haluaa ulosmitata täyden liiketoimintahyödyn omassa organisaatiossa.
Itsenäisesti Microsoft Dynamics CRM:n mukautustoimintoihin, hallinnointiin ja ylläpitoon tutustuvan henkilön kannattaa aloittaa seuraavista CRM 2015:ttä käsittelevistä artikkeleista:
Kolmansien osapuolien julkaisut enää harvemmin pysyvät nykypäivänä pilvipalveluiden viimeisimpien versioiden ilmestymistahdissa kiinni, mutta onneksi valtaosa CRM 2013:ta käsittelevästä materiaalista on yhä paikkansa pitävää, vaikka lisätoimintoja onkin sovellukseen ehtinyt ilmestyä. Seuraavat kirjat tarjoavat antoisia lukuhetkiä Dynamics CRM:n mahdollisuuksiin tutustumisen parissa:
Mikäli lukeminen alkaa rasittaa silmiä, niin CRM:n opiskelu sujuu myös rattoisasti YouTubea katsellen! Dynamics CRM -tuotetiimi on ehtinyt jo julkaissut kattavasti videomateriaalia CRM 2015 -versiosta, näihin löydät linkit CRM Videos -blogista.
Reblogged this on Wow-Palvelua! and commented:
Dynamics CRM 2015 – mitä uutta ja miten siihen pääsee käsiksi a’la Jukka Niiranen (Suomen ainoa CRM MVP)