Microsoft Dynamics CRM Finland

Suomenkielistä tietoa Microsoftin asiakkuudenhallintajärjestelmästä

CRM 2013 Service Pack 1 ja CRM Online Spring ’14: Mitä uutta ja miten käyttöön?

CRM-päivityksiä odottavan aika oli ennen pitkä, kun uusia toiminnallisuuksia julkaistiin vain 2-3 vuoden välein. Tänä päivänä tahti on aivan erilainen, sillä Microsoft on sitoutunut toimittamaan Dynamics CRM -sovelluksen julkaisuja kahdesti vuodessa. Koska viimeisin versio CRM 2013 eli pilvikielellä CRM Online Fall ’13 ilmestyi viime lokakuussa, oli uutta päivityspakettia näin ollen lupa odottaa saapuvaksi ennen kesälomakauden alkamista. Näin onkin tapahtunut, sillä CRM 2013 Service Pack 1 ja CRM Online Spring ’14 tulivat saataville toukokuun lopussa.

Uuden version saatavuus

Jos käytössäsi on Microsoftin ylläpitämä CRM Online -palvelu, on CRM-organisaatiosi todennäköisesti jo tätä lukiessasi päivittynyt uusimpaan Spring ’14 -versioon. Nopein tapa tarkistaa asia on sovelluksen About-valikon kautta, josta näät sekä nykyisen version nimen että versionumerot sovellukselle ja tietokannalle.

CRM_Online_Spring_14_about

Mikäli käytät omalla palvelimella ylläpidettävää on-premises -versiota Microsoft Dynamics CRM 2013 -sovelluksesta, voit ladata Service Pack 1:n asennustiedostot Microsoftin Download Centeristä seuraavasta osoitteesta: http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=43109. Muistathan huomioida oikean kieliversion valinnan ennen tiedostojen lataamista. Kuten aiemminkin, jokaiselle sovelluksen komponentille on oma päivitystiedostonsa (esim. Outlook client, kielipaketit, Email router jne.).

CRM_2013_SP1_download

 

Pelkkä uusien pakettien asennus ei riitä nykyasiakkaille, vaan uudet toiminnot on vielä erikseen aktivoitava CRM:n käyttöliittymästä, sekä on-premises että Online-ympäristöissä. Tämä kertaluonteinen operaatio tekee muutoksia mm. palveluosion tietomalliin ja käyttöliittymään, eikä niitä voida enää aktivoinnin jälkeen poistaa käytöstä. Muista siis testata näiden muutosten vaikutukset testiympäristössäsi ennen tuotanto-CRM:n päivittämistä. Virallinen MS:n dokumentaatio Install Product Updates antaa lisätietoja päivitystoimenpiteistä.

CRM_2013_SP1_install_product_updates

Uudet ja muuttuneet toiminnot

CRM 2013 SP1 ei ole pelkkä kokoelma hotfix-korjauksia, vaan se sisältää parannuksia sovelluksen toimintoihin ja tuo myös mukanaan kokonaan uusia CRM-ominaisuuksia. Näistä suurin osa kohdistuu palveluosion toimintoihin, jotka sisältävät nyt mm. palvelutason seurannan (SLA & Entitlements), palvelupyyntöjen liittämisen toisiinsa ja duplikaattipyyntöjen yhdistämisen. Palvelupyyntöjen automaattinen luonti sähköposteista on nyt paljon aiempaa helpommin konfiguroitavissa uusia Case Creation Rule ja Case Routing -toimintoja hyödyntäen.

CRM_2013_SP1_whats_new_customer_service

CRM Online -ympäristöissä Spring’14 -päivitys tuo nyt mukanaan tuen palvelinpuolen tietojen synkronointiin Exchange Onlinen kanssa. Tämän ohella myös SharePoint Online -integraatio on nyt käytettävissä uuden palvelinpuolen synkronointimenetelmän kautta. Muita pieniä mutta merkittäviä parannuksia muilla sovelluksen alueilla ovat esimerkiksi seuraavat:

  • Kaksoiskappaleiden reaaliaikaisen tunnistuksen tuen palauttaminen (varauksin)
  • Command Bar -valikon laajentuminen viidestä seitsemään näkyvään kuvakkeeseen
  • CRM for Tablets -sovelluksen tuki Android -laitteille

CRM 2013 Service Pack 1:n ja Spring ’14 -päivityksen sisällöstä löytyy kattavasti materiaalia MS:n CRM Customer Center -sivustolta, What’s New -osiosta. Tarjolla on FAQ-kysymysten ohella ladattavia eKirjoja, joissa esitellään uusia ominaisuuksia etenkin asiakaspalvelun näkökulmasta.

Kokonaan oma lukunsa ovat Spring ’14 -päivityksen myötä saataville tulleet CRM:ään liittyvät Microsoftin palvelut: Social Listening, Microsoft Dynamics Marketing ja Unified Service Desk. Näihin palataan myöhemmissä kirjoituksissa, sillä Dynamics CRM:n roadmapissa on tälle vuodelle todella monia mielenkiintoisia uutuuksia, jotka laajentavat tuotteen mahdollisia käyttökohteita merkittävästi. Oman CRM-ympäristön päivitysstrategiaa mietittäessä onkin syytä tarkastella nyt saatavilla olevia toiminnallisuuksia ja miettiä, miten saada paras hyöty irti varsin nopeasti ja jopa radikaalisti kehittyvästä Dynamics CRM -sovelluskokonaisuudesta. Pelkkiä teknisiä palvelinpäivityksiä suorittamalla nimittäin tuskin kyetään enää tarjoamaan loppukäyttäjille työvälineitä, jotka toisivat nykypäivän digitaalisessa asiointiympäristössä tapahtuvat, asiakkuuksien kehittymistä edistävät vuorovaikutukset osaksi yrityksen CRM-järjestelmää.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: