Microsoft Dynamics CRM Finland

Suomenkielistä tietoa Microsoftin asiakkuudenhallintajärjestelmästä

Yammer integroituu kiinteäksi osaksi Microsoftin CRM- ja SharePoint-sovelluksia

Microsoftin viime kesäkuussa ostama Yammer-palvelu on odotetusti integroitumassa yrityksen nykyisiin liiketoimintasovelluksiin. Sekä Dynamics CRM että SharePoint-rintamalla on saatu viime aikoina julkistuksia tulevasta Microsoftin tuotetarjoomasta, joten nyt on oivallinen hetki vetää yhteen Yammerin vaikutukset ja mahdollisuudet Microsoft-sovelluksia käyttäville yritysasiakkaille.

Mikä on Yammer?

”Enterprise Social Network” -nimikkeellä itseään kuvaava Yammer on pilvipalvelu, jonka on onnistunut hyvin lyhyessä ajassa saada käyttäjikseen jopa 85% Yhdysvaltojen Fortune 500 -yrityksistä. Myös Suomessa lukuisat yritykset etenkin ICT- ja media-alalta ovat alkaneet hyödyntää Yammeria, mitä on auttanut palvelun ilmaisversion matala käyttöönottokynnys.

Siinä missä Twitter, Facebook tai LinkedIn ovat julkisia verkostoja, joihin kuka tahansa voi liittyä, Yammer on yksityinen verkosto, jonne pääsy myönnetään vain yrityksen työntekijöille. Palvelun verkostot rajataan käyttäjän sähköpostiosoitteen domain-osuuden perusteella (matti.meikalainen@yritys.fi), jolloin mukaan pystyy kutsumaan vain sellaisia henkilöitä, joilla on käytössä kyseiseen domainiin kuuluva osoite.

Toiminallisuuksien puolesta Yammer näyttää varmasti tutulta kenelle tahansa Facebookia käyttäneelle. Uutisvirta, käyttäjäprofiilit, kommentointimahdollisuudet ja ryhmät toimivat lähes identtisesti julkisten verkostojen kanssa. Yammer on osoittautunut mainioksi korvikkeeksi tai täydentäjäksi kahvipöytäkeskusteluille, etenkin nykyisen liikkuvan työn ja etätyön yhteydessä hyödynnettynä. Dokumenttien jakaminen työtovereille Yammerin kautta saa aikaan todennäköisesti paljon runsaampaa ja nopeampaa kommentointia kuin pelkkä tiedoston lataaminen perinteiseen dokumenttiarkistoon tai verkkolevylle. Myös kysymysten esittäminen työyhteisölle ja sisäinen osaajien löytäminen sujuvat Yammerin kautta luontevasti ja tehokkaasti.

Käytännössä lähes jokainen yrityssovelluksia kehittävä taho on nykypäivänä tuonut tai tuomassa vastaavan kaltaisia sosiaalisia toimintoja osaksi yritysten sisäisiä tietojärjestelmiä. Tunnetuin esimerkki lienee Salesforce.com:in tarjoama Chatter, josta on tullut selkeä keihäänkärki yrityksen CRM-sovelluksen myymisessä loppukäyttäjille helposti omaksuttavan ja tutun käyttöliittymän kautta. Yammer oli yksi suosituimpia itsenäisiä tuotteita ns. social business -kategoriassa, kunnes Microsoft osti yrityksen 1,2 miljardilla dollarilla ja aloitti sen integroimisen osaksi omia liiketoimintasovelluksiaan. Aiemmat Yammerin toiminnot ovat kuitenkin säilyneet entisen kaltaisina, eikä Microsoft suinkaan ole hautaamassa tuotetta, vaan pikemminkin nostamassa sen näkyvästi esille yhtenä brändinä tuotesalkussaan.

Mitä se maksaa?

Halvimmillaan Yammer on ilmainen palvelu käyttäjilleen, mikäli Basic-palvelupaketin toiminnot riittävät yrityksen tarpeisiin. Mikäli kuitenkin halutaan liittää Yammer osaksi muita sovelluksia (kuten Dynamics CRM tai SharePoint) tai mahdollistaa yrityksen verkoston keskitetty hallinnointi (esim. käyttöoikeuksien rajaaminen), vaaditaan Yammer Enterprise -lisenssit käyttäjille.

Palvelun uudet hinnat julkistettiin SharePoint Conference 2012:n yhteydessä. Siinä missä aiemmin Yammer Enterprise maksoi $15 per käyttäjä per kuukausi, alentui hinta nyt vain kolmeen dollariin kuussa. Palvelu tulee olemaan saatavilla myös SharePoint Online -pakettien kanssa, minkä lisäksi se sisällytetään jatkossa osaksi Microsoftin Office 365 -tilauksia. Alla Yammerin tiedotteesta poimitut USD-hinnat (eurohintoja ei tässä yhteydessä vielä julkaistu):

Yammer Basic standalone: $0
Yammer Enterprise standalone: $3 per user per month
SharePoint Online (Plan 1) + Yammer Enterprise: $4 per user per month
SharePoint Online (Plan 2) + Yammer Enterprise: $8 per user per month
Office 365 E Plans 1-4 + Yammer Enterprise: $8 – $24 per user per month

Jos siis olet jo Office 365 -käyttäjä E1-E4 palvelupaketeilla (huom: Enterprise Agreement -sopimuksella), tulee Yammer Enterprise kevään 2013 aikana organisaatiosi käyttöön ilman lisämaksua. Todennäköisesti myös muiden pakettien yhteydessä lisäkustannukset ovat suhteessa niin pieniä, ettei Yammer Enterprisen jättäminen pois tilauksesta ole useimmille asiakkaille perusteltua.

Mikä on Yammerin rooli CRM:n yhteydessä?

Vuosi sitten Microsoft julkaisi uuden Activity Feeds -toiminnon osaksi Dynamics CRM 2011 ja CRM Online -tuotteita. Tämä laajennus toi CRM:ään mahdollisuuden seurata itseään kiinnostavia ja toimenkuvan kannalta tärkeitä tietueita (esim. asiakkaat, myyntimahdollisuudet, tarjoukset) ja saada niihin liittyviä päivityksiä sekä kommentteja suoraan omalle aktiviteettisyötteiden seinälle. Pohjimmiltaan kyse oli varsin samankaltaisesta toiminnallisuudesta kuin mitä Yammer tarjoaa, mutta sen fokus oli pitkälti CRM-tietueiden käsittelyssä varsinaisen sosiaalisen verkoston rakentamisen tai sisällön jakamisen sijaan.

Osana joukukuussa julkaistavaa December 2012 Service Update -pakettia (koodinimi Polaris) tulee CRM Online -käyttäjille mahdollisuus ottaa käyttöön Yammer-integraatio. Omalla palvelimella (ns. on-premise) tai kolmannen osapuolen hosting-alustalla Dynamics CRM:ää käyttäville asiakkaille samat ominaisuudet ovat saapumassa kesään 2013 mennessä Orion-päivityksessä. Aikaisemmin saatavilla ollut, Yammerin itsenäisesti kehittämä integraatiosovellus tullaan korvaamaan uudella toteutustavalla, jossa viestit kulkevat sekä Dynamics CRM:stä Yammeriin että toisin päin. Yammerin tarjoamat laajemmat sisällön jako- ja kommentointimahdollisuudet tulevat hyödynnettäväksi CRM:n sisällä näkyvillä tietueseinillä ja uutissyötteessä. CRM-tietueiden seuraaminen ja niistä keskustelu voi tapahtua myös Yammerin puolella, hyödyntäen tälle saatavilla olevia mobiilisovelluksia. Oheinen video tarjoaa esimakua tulevan CRM-version ja Yammerin käyttäjäkokemuksesta:

Tulevaisuudessa sosiaalisten toimintojen kehityksen painopiste Dynamics CRM:ssä tulee siirtymään vahvasti Yammerin puolelle, vaikkakin Activity Feeds -ratkaisu tulee todennäköisesti myös säilymään yhä käytettävissä. Yammerin tarjoamat mahdollisuudet mm. organisaation ulkopuolisten jäsenien kutsumiseen osaksi keskustelua sekä tiedonhaku jaetusta sisällöstä ja kommenteista ovat kuitenkin jatkossa saatavilla vain Yammer Enterprise -tilausta hyödyntäville asiakkaille. Siksi jokaisen Activity Feeds / Aktiviteettisyötteet -ratkaisua käyttävän Microsoft Dynamics CRM -asiakkaan kannattaa jo tässä vaiheessa tutustua Yammeriin vähintäänkin ilmaisen Yammer Basic -tuotteen avulla ja alkaa suunnittelemaan niitä tapoja, miten asiakkuuksiin liittyvää tietoa voitaisiin entistä paremmin hyödyntää organisaation sisällä Yammerin kaltaisella alustalla, joka voidaan jatkossa integroida saumattomasti jo käytössä olevaan Dynamics CRM-järjestelmään.

Entä Yammer ja SharePoint?

Jo 2010-versiosta lähtien sosiaalisia toimintoja yritysten sisäisten osaamisverkostojen rakentamiseen ja sisällön julkaisuun & kommentointiin tarjonnutta SharePointia on joissain yhteyksissä pidetty kilpailevana tuotteena Yammerille. Miten Microsoft sitten aikoo nämä kaksi ratkaisua asemoida markkinoille ja rakentaa niistä yhtenäisen kokonaisuuden?

Äskettäin julkaistu SharePoint 2013 -versio oli jo viimeistelyä vaille valmis Microsoftin ilmoittaessa Yammer-yrityskaupasta, joten harva vielä odotti kovin pitkälle vietyä tuotteiden integroitumista. Tulevaisuuden suuntaviivat ovat kuitenkin jo saamassa lihaa luiden ympärille SharePoint Conference 2012:ssä esiteltyjen demojen perusteella. Esimerkiksi dokumenttien jakaminen SharePoint-kirjastosta tulee perustamaan sille oman Yammer-sivun, jossa kaikki dokumenttiin liittyvä kommentointi ja versiomuutokset ovat helposti koko työyhteisön saatavilla. Myös Office-tiedoston muokkaaminen suoraan Yammerista tulee olemaan mahdollista, jolloin käyttäjä voi valita kulloinkin tälle parhaiten tilanteeseen sopivan käyttöliittymän. Myöhemmin myös esim. palveluiden käyttäjätunnukset ja uutissyötteet tulevat tarjoamaan integroidun, käyttäjälle läpinäkyvän käyttökokemuksen.

Samoin kuin Dynamics CRM:n kohdalla, SharePointin nykyiset uutisvirrat ja verkostotoiminnot tulevat varmasti säilymään käytettävissä asiakkaille, joilla ei ole Yammer Enterprise -tilausta. Microsoft on kuitenkin jatkamassa huomattavia panostuksia omien pilvipalveluidensa kehittämiseen, minkä johdosta omalle palvelimelle asennettavat sovellukset tuskin tulevat kehittymään yhtä ripeästi kuin pilveen syntyneet, Yammerin kaltaiset modernit palvelut. Erityisesti liikkuvan työn tuottavuuden parantamiseen suunnitellut mobiilisovellukset, niin Microsoftin Windows 8 ja Windows Phone 8 -käyttöjärjestelmiä hyödyntäville laitteille kuin myös kilpailevien alustojen (iOS, Android) tableteille ja älypuhelimille, tulevat varmasti olemaan keskeinen tekijä, joka saa yritykset entistä useammin ottamaan käyttöönsä suoraan pilvestä tarjoillun sovelluksen.

Jätä kommentti

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.