Microsoft Dynamics CRM Finland

Suomenkielistä tietoa Microsoftin asiakkuudenhallintajärjestelmästä

Kesän Dynamics CRM -uutisia WPC 2012 -konferenssista

Vuosi sitten saimme lukuisia Dynamics CRM:ää koskevia uutisia heinäkuisesta Microsoftin Worldwide Partner Conferencesta. Niin kävi myös tänä vuonna sillä WPC 2012:n yhteydessä julkistettiin paljon CRM:n tulevaisuutta koskevia tietoja MS:n kumppanien edustajille. Tässä siis jo ”perinteeksi” muodostuva katsaus Microsoft Dynamics CRM -uutisiin kyseisestä tapahtumasta.

Markkinatilanne

Vuosi sitten Dynamics CRM:llä oli 2 miljoonaa käyttäjää 30.000 asiakasorganisaatiossa. Vuoden aikana globaali käyttäjämäärä on kasvanut 35% ja asiakkaiden määrä 20%, nyt Dynamics CRM löytyy jo 2,7 miljoonan yrityskäyttäjän työkalupakista 36.000 organisaatiossa. Keskimääräinen käyttäjämäärä per asiakas on siis myös kasvanut, ollen nyt 75 lisensoitua CRM-käyttäjää.

Tällä hetkellä 60% uusista asiakkaista valitsee Dynamics CRM -alustakseen Microsoftin ylläpitämän CRM Online -pilvipalvelun, loppujen 40% valitessa saman tuotteen joko omilta tai hosting-palveluntarjoajan palvelimilta toimitettuna. Microsoft panostaa vahvasti pilvituotteidensa markkinointiin ja yhtenä keskeisistä kehityskohteista tulee olemaan CRM Online ja Office 365 -tuotteiden ristiinmyynnin edistäminen.

Laajennettu selaintuki ja mobiili-client myöhästyvät 6 kk

Pitkään odotettua Q2 2012 Service Updatea ei odotuksista poiketen julkaistu vuoden toisen kvartaalin aikana. 6. heinäkuuta saatiin viimein asiasta virallinen ilmoitus, jossa Microsoft kertoi päätyneensä siirtämään päivitykseen suunnitellut CRM Anywhere -toiminnallisuudet myöhemmin tänä vuonna julkaistavaan Q4 2012 Service Update -päivitykseen. Yksi merkittävä syy päätöksen takana olivat mahdolliset laadulliset ja toiminnalliset ongelmat, joita päivitys olisi saattanut aiheuttaa nykyasiakkaiden CRM-ympäristöissä.

Aikataulun muutos on luonnollisesti pettymys niille asiakkaille ja kumppaneille, jotka olivat odottaneet Dynamics CRM:stä versiota, jota myös Macintosh -käyttäjät voisivat hyödyntää Safari, Chrome tai Firefox selaimella, nykyisen Internet Explorer -vaatimuksen rajatessa käyttömahdollisuudet Windows-pohjaisiin PC-laitteisiin. Käytännössä Update Rollup 9 -päivityskokoelmaa ei tulla beta-ohjelman tuloksena julkaisemaan lainkaan, vaan seuraavana on vuorossa elokuussa julkaistava Update Rollup 10. Samassa yhteydessä lykkääntyvät myös uudet toiminnot Activity Feeds -sovellukseen sekä custom workflow activity -tuki CRM Online -versioon.

Dynamics CRM roadmap

WPC:ssä nähtiin ensimmäinen vilaus Microsoftin kehityssuunnitelmista Dynamics CRM:n tuleville versioille. Päivitetty Release Preview Guide on odotettavissa saapuvaksi lähiviikkojen aikana, jolloin saamme tietää tarkemmin mitä toimintoja ja muutoksia tuotteeseen on luvassa Q4 2012 Service Update -päivityksessä.

Tulevista Fall 2012, Winter 2013 ja Spring 2013 -julkaisuista voidaan poimia mm. seuraavia parannuksia Dynamics CRM -tuotteen käyttäjille:

  • Bulk data load – lisätoimintoja datan importointiin
  • Server side sync with Exchange – suora yhteystietojen ja aktiviteettien synkronointi palvelimella Outlook clientin sijaan
  • Office 2013 -tuki

Päivitetty selainkäyttöliittymä, ”Refresh” UI

Tulevan moniselaintuen yhteydessä tullaan julkistamaan päivitetty ulkoasu kaikille Dynamics CRM -selainversioille, joka tuo sovelluksen lähemmäksi Microsoftin uutta, Windows 8 -tyylistä ulkoasua. Vaikka monet CRM:n toiminnoista tulevat pohjimmiltaan säilymään tutun kaltaisina, aloittaa Fall 2012 -päivitys kuitenkin siirtymän kohti uudenkaltaista, nopeutettua ja visuaalisempaa käyttökokemusta. Ensimmäisenä tullaan uudistamaan myyntimahdollisuuksien (myyntiprosessi) ja palvelupyyntöjen (asiakaspalveluprosessi) tietuelomakkeet, joista alla esimakua myyntimahdollisuuden tulevasta ulkoasusta.

Microsoftin tavoitteena on minimoida ponnahdusikkunoiden määrä CRM:n käyttöliittymässä, minkä johdosta yhä useamman tiedon syöttäminen ja muokkaaminen tulee olemaan mahdollista suoraan samalla tietuelomakkeella. Käyttöliittymän ulkoasua selkeytetään piilottamalla valintanauha eli Ribbon oletusarvoisesti lomakkeilta.

Kokonaan uutena toimintona tullaan näkemään ”Process Driven UI” eli CRM-tietueisiin liittyvien liiketoimintaprosessien visualisointi tietuelomakkeen yläreunassa näkyvillä, prosessien vaiheita kuvastavilla nuolilla, ilmoituksilla ja täytettävillä kentillä. Toiminto hyödyntää taustalla CRM 2011:ssä esiteltyä Dialog Process -toimintoa, tuoden prosessiautomaatioon liittyvän liiketoimintalogiikan nyt entistä paremmin CRM-loppukäyttäjän nähtäville.

Lisätietoja uudesta prosessiohjautuvasta käyttöliittymästä voit lukea tästä blogikirjoituksesta.

Microsoft Dynamics CRM ja Windows 8

Suurimman huomion tulevista uutuuksista on ansaitusti kerännyt täysin uusi ”Metro CRM app” eli Windows 8:n uudelle, äärimmäisen visuaaliselle ja kosketuskäyttöön optimoidulle käyttöliittymäkielelle suunniteltu Dynamics CRM client-sovellus. Aiemmin Windows Phone 7 -älypuhelimista ja Xbox-pelikonsolista tuttu, pitkään Metro-koodinimeä käyttänyt tiedon esitystapa on nyt ”Windows 8 UI Style” ja se saapuu kaikille uusinta Windows-versiota käyttäville PC-laitteille, tableteista läppäreiden kautta aina perinteisiin työasemiin.

Lopputuloksena on täysin uudenlainen käyttökokemus CRM:n kaltaiselle liiketoimintajärjestelmälle. Siinä missä aiemmin sovellukset ovat keskittyneet esittämään kenttäkohtaista tietoa lomakkeilla ja tietuelistauksissa sekä tarvittaessa suoritettavissa raporteissa, nyt käyttäjällä on mahdollisuus rakentaa koko CRM-järjestelmä henkilökohtaiseksi asiakastiedon kojelaudaksi. Live Tile -muodossa esitetty informaatio nostaa esille uusimmat, käyttäjän roolin kannalta keskeisimmät tiedot ja kosketusnäytöllä joustavasti selattava Windows 8 -käyttöliittymä tekee helpoksi niin nopean kokonaiskuvan hahmottamisen kuin haluttuun tietoon porautumisen yksittäisiä ”tiiliä” tutkittaessa. Verrattaessa aiempaan Microsoft Outlook ja Dynamics CRM -sovellusten integraatioon, vaikuttaa selvältä, että Windows 8 -käyttöliittymästä tulee jatkossa muodostumaan se uusi premium-tason käyttökokemus, jolla Microsoftin sovelluksia tullaan asiakkaille esittelemään. Esimakua on saatavissa mm. näistä ruudunkaappauksista.

Microsoft lanseeraa uuden käyttöjärjestelmänsä 26. lokakuuta. Kyseessä on ennennäkemättömän mittava muutos useimmille tietotyöläisille niin tutuksi muodostuneeseen PC-työkaluun, ettei edes 17 vuotta sitten Windows 95:n yhteydessä esitelty Käynnistä-nappulaa hyödyntävä käyttöliittymä pääse lähelle Windows 8:n myötä esiteltäviä uudistuksia. Vaikka moni tietohallinto-osasto varmasti aluksi kavahtaa ”kasin” vaikutuksia rutiinimuotoiseen Windows-käyttöön ja siitä seuraavaa koulutus- & tukitarvetta, saattavat kotonaan iPadin tai Android-tabletin käyttöön tottuneet käyttäjät varsin nopeasti kysyä ”miksei meidänkin CRM voisi näyttää tältä?” Toimistojen laitekannan uudistuessa nykypäivän PC-läppäreistä lähemmäksi tablet-muotoisia laitteita, kuten Microsoft Surface, kannattaa vakavasti miettiä, millaisia uusia käyttömahdollisuuksia asiakastietojen tehokkaampaan hyödyntämiseen voi avautua, kun myyjillä onkin yrityksen CRM saatavilla aina ja kaikkialla, sekunnissa heräävän tablet-laitteen ruudulla, vain sormenheilautuksen päässä.

Sen lisäksi, että Dynamics CRM tulee jatkossa toimimaan kaikilla selaimilla, Microsoft Outlook -sähköpostin yhteydessä ja Windows 8 -käyttöliittymässä, on verkossa liikkunut huhuja myös uudesta, Microsoftin itse suunnittelemasta ”kevytversiosta” muille kuin Windows-pohjaisille mobiililaitteille. Saattaa siis olla, että Windows 8 -tyyliä muistuttava CRM:n käyttökokemus on tulevaisuudessa lähes jokaisen päätelaitteen kattava tapa tehokkaaseen asiakastietojen hallintaan.

Microsoft Office 365 ja Dynamics CRM Online samoilla käyttäjätunnuksilla

Heinäkuussa tuli vihdoin mahdolliseksi myös uusille CRM Online -käyttäjille avata koekäyttöympäristö hyödyntäen Office 365 -alustalta tuttuja Microsoft Online Services -tunnuksia. Aiemmin vain nykyisten Office 365 -tilaajien saatavilla ollut kanava Dynamics CRM Onlinen hankkimiseksi on nyt korvannut aiemman Windows Live ID -pohjaisen tunnistautumisen uusissa CRM-ympäristöissä, mikä luonnollisesti helpottaa palvelujen yhteiskäyttöä sekä hallinointia MOP-portaalin kautta. Nykyisten CRM Online -käyttäjien siirto Office 365 -alustalle tulee tapahtumaan myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: