Microsoft Dynamics CRM Finland

Suomenkielistä tietoa Microsoftin asiakkuudenhallintajärjestelmästä

Ota käyttöön CRM 2011:n viimeisimmät ominaisuudet: Activity Feeds ja Windows Phone 7 -sovellus

Microsoft julkaisi lokakuun viimeisellä viikolla merkittävän päivityksen Dynamics CRM 2011 -tuotteeseensa. Tämä marraskuun 2011 palvelupäivitys tunnetaan myös nimellä Q4 2011 Service Update, tai vaihtoehtoisesti CRM Online R7. Päivitys koskee sekä omalla palvelimella ajettavaa on-premises -versiota että Microsoftin palvelinkeskuksesta toimitettavaa CRM Onlinea. Jos käytössäsi on jälkimmäinen palveluvaihtoehto, on organisaatiosi laskutuksen hallintakäyttäjä todennäköisesti jo saanyt alla näkyvän ilmoituksen siitä, että ”CRM Online organisaatiosi on päivitetty automaattisesti tämän palvelun uusimpaan versioon”.

Omalla palvelimella toimivaan CRM 2011 -sovellukseen nämä uudet ominaisuudet on saatavissa käyttöön Update Rollup 5 -päivityskokoelman asennuksella. Päivitys tulee saataville Microsoft Update -päivityspalvelun kautta automaattisesti marraskuun 8. päivä alkaen. Myös Online-käyttäjien on syytä muistaa, että Dynamics CRM for Microsoft Office Outlook -työasemasovelluksiin tulee asentaa vastaavat päivitykset. Koska kyseessä on tavallista merkittävämpi päivityskokonaisuus, Update Rollup 5 ei tue asennuksen poistoa, joten on hyvin suositeltavaa varmistaa oman CRM-ympäristön mahdollisten laajennusten ja integraatioiden toimivuus testiympäristössä ennen tuotantokäyttöönottoa.

Asiakastiedon uusi sosiaalinen ulottuvuus

Näkyvimpänä uutuutena marraskuun 2011 palvelupäivitys tuo mukanaan Activity Feeds -toiminnot eli suomeksi ”toimintasyötteet”/”aktiviteettisyötteet”, jotka tarjoavat uuden, sosiaalisemman tavan jakaa tietoa yrityksen sisällä. Monista sosiaalisen media palveluista tuttu mahdollisuus lähettää statuspäivityksiä ja kommentoida muiden käyttäjien kirjoituksia on nyt tuotu myös CRM:n sisään. Kyse ei ole kuitenkaan ainoastaan käyttäjien välisten keskustelujen mahdollistamisesta, vaan tiedon liittämisestä oikeaan asiayhteyteen eli asiakastietoihin ja muihin liiketoimintatietueisiin (tarjoukset, palvelupyynnöt, sopimukset, projektit ym.). Activity Feeds rakentuu Dynamics CRM:n joustavan tietomallin päälle ja täydentää sitä uudella sosiaalisella kerroksella, jonka avulla käyttäjät voivat seurata heille tärkeitä tietueita ja saada niihin liittyviä tilapäivityksiä.

Jokaisella CRM-käyttäjällä on uudessa palvelussa oma seinä (personal wall), jonka kautta toimintasyötteiden sisältöä voi lukea, kommentoida ja tietysti myös kirjoittaa. Seinällä näkyvät kaikki sellaisiin tietueisiin liittyvät päivitykset, jotka käyttäjä on lisännyt omalle seurantalistalleen. Koko yrityksen ei siis tarvitse lukea samoja tilapäivityksiä kaikkiin tietueisiin liittyen, vaan kyse on käyttäjäkohtaisesti tuotetusta personoidusta sisällöstä, jonka tarkoituksena on nostaa näkyville käyttäjän oman roolin kannalta relevantti tieto. Esimerkiksi isoa myyntimahdollisuutta saattaa olla mukana työstämässä laaja tiimi työntekijöitä eri organisaatioyksiköistä. Seuraamalla CRM:n mahdollisuustietuetta on näiden käyttäjien helppoa pysyä selvillä viimeisimmistä siihen liittyneistä toimenpiteistä, ilman että tietoa pitäisi erikseen jakaa sähköpostitse eri osapuolille.

Käyttäjien itse tuottama syötesisältö (manuaaliset viestit) ei ole ainoa tapa saada tietoa esille seinälle. CRM:n tietueita koskevista tapahtumista voidaan määrittää syntyväksi automaattisia viestejä, jotka nousevat näkyville kaikkien liittyvien tietueiden syöteseinille että myös niitä seuraavien käyttäjien seinille. Kun esimerkiksi myyntimahdollisuus suljetaan voitettuna tai hävittynä, luo CRM automaattisesti merkinnän seinälle, joka sekä nopeuttaa tiedon levittämistä että tarjoaa käyttäjille kätevän kanavan kommentoida tapahtunutta yhteisellä foorumilla.

Syötteiden käyttöönotto

Kun rekisteröit uuden CRM Online -organisaation koekäyttöön, saat jatkossa Activity Feeds -toiminnot suoraan käyttöösi. Nykyisille organisaatioille toimintasyötteiden tietomalli tulee alustaan aiemmin mainitun Update Rollup 5 -päivityksen mukana. On kuitenkin syytä huomioida, että itse aktiviteettisyötteet eivät vielä näy käyttöliittymässä päivityksen jälkeen. Kyse on nimittäin erillisestä ratkaisupaketista, joka pitää ladata Microsoft Dynamics Marketplace -sivustolta.

Kun asennustiedosto on ladattu, tulee ratkaisupaketti asentaa CRM-organisaatioon asetukset-osion mukauttaminen-valikosta. Ohjeita ja vinkkejä aktiviteettisyötteiden käyttöönottoon löydät mm. tästä blogikirjoituksesta.

Windows Phone 7 -sovellus

Nokian ansiosta paljon huomiota viime aikoina Suomessa saanut Windows Phone 7 -käyttöjärjestelmä on nyt erityisasemassa Dynamics CRM -maailmassa, sillä Microsoft on julkaissut tälle alustalle natiivisovelluksen CRM:n mobiilikäyttöön. Microsoft Dynamics CRM Mobile on ladattavissa ilmaiseksi Windows Phone Marketplacesta, aivan kuten muutkin WP7-sovellukset. CRM Online -käyttäjät voivat kirjautua sovelluksella suoraan omaan CRM-organisaatioonsa syöttämällä palvelimen osoitteen. Myös on-premises -ympäristöt ovat tuettuja, kunhan ne ovat ns. IFD-konfiguroituja (Internet Facing Deployment) eli mahdollistavat sisäänkirjautumisen yrityksen verkon ulkopuolelta.

Microsoft Dynamics CRM Mobile tukee täysipainoisesti uusia aktiviteettisyötteitä, jotka ovatkin omiaan juuri mobiililaitteella selattavaksi. Tarkempi lista sovelluksen muista toiminnoista on luettavissa aiemmasta artikkelista Mango tuo uutta makua mobiili-CRM:ään. WP7-sovellus parantaa merkittävästi CRM-tiedon käytettävyyttä verrattuna aiempaan selaimella käytettyyn Mobile Express -kevytversioon verrattuna, tarjoten mm. verkosta haettujen tietojen tallennusta välimuistiin sekä luonnollisesti Windows Phonen Metro-käyttöliittymäkieltä noudattavan navigointitavan, joka on optimoitu kosketusnäytöllisille älypuhelimille. CRM-tietueisiin liittyvien statuspäivitysten kirjaaminen tien päältä on siis jatkossa yhtä helppoa kuin vaikkapa Facebookin mobiiliselailu, mikä varmasti on omiaan alentamaan kynnystä CRM:n hyödyntämiseen luontevana osana nykypäivän tietotyöläisen työkalupakkia.

Mainokset

One response to “Ota käyttöön CRM 2011:n viimeisimmät ominaisuudet: Activity Feeds ja Windows Phone 7 -sovellus

  1. Paluuviite:Yammer integroituu kiinteäksi osaksi Microsoftin CRM- ja SharePoint-sovelluksia « Microsoft Dynamics CRM Finland

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: