Microsoft Dynamics CRM Finland

Suomenkielistä tietoa Microsoftin asiakkuudenhallintajärjestelmästä

Kesän Dynamics CRM -uutisia WPC 2011 -konferenssista

Los Angelesissa tänä vuonna järjestetty Microsoft Worldwide Partner Conference eli tuttavallisemmin WPC on kasvanut osanottajamäärältään huimiin mittasuhteisiin. 15.000:n osallistujan joukko koostuu pääasiassa Microsoftin kumppaniyritysten edustajista, jotka ovat kerääntyneet Staples Centeriin kuulemaan viimeisimpiä uutisia päämieheltään. Esillä oleva tuotteiden ja palveluiden kirjo kattaa käytännössä kaiken Microsoftin tarjonnan, alkaen Windows-käyttöjärjestelmistä ja Office-sovelluksista, päätyen mobiili- ja konsolitarjonnan kautta yrityspuolen palvelinsovelluksiin ja yhä keskeisemmin pilvipalveluiden äärelle. Jos vuonna 2010 WPC:ssä julkistettiin Microsoftin ”all in”-pilvistrategia ja aloitettiin Cloud Power -sanoman todellinen vyöryttäminen, ei tämänvuotinen tapahtuma edusta suunnanmuutosta vaan pikemminkin jatkumoa. Päivän sana on edelleen ”cloud”, jota ei pääse pakoon missään Microsoftin tuoteperheessä.

Kasvulukuja

WPC:n toisen päivän keynote-esityksessä lavalle nousi Microsoftin Dynamics-liiketoiminnasta vastaava Kirill Tatarinov. Periamerikkalaiseen tyyliin ylisanoja ei ole esityksissä tapana säästellä, mutta Dynamics-tuotesalkun osalta myös numerot puhuvat puolestaan. Microsoft Dynamics CRM -käyttäjien määrä on globaalilla tasolla ylittänyt jo 2 miljoonan rajapyykin, saavuttaen tämän nopeammin kuin mikään CRM-järjestelmätoimittaja aiemmin. Tarkasteltaessa Microsoftin tasan kymmenen vuotta sitten aloittamaa yrityssovellusten liiketoimintaa (alkaen Great Plainsin ostosta 2001), yksikön nykyiset asiakasmäärät niin CRM- kuin ERP-puolella (300.000 asiakasorganisaatiota tuotteilla GP, SL, AX, NAV) kertovat siitä, että Dynamics-tuoteperheen merkitys Microsoftin tuotekehityksen panostuksissa tuskin on ainakaan laskemaan päin. Ottaen huomioon CRM-pilvipalveluiden markkinoiden kasvuennusteet, voidaan Dynamics CRM-käyttäjämäärän kasvun olettaa jatkavan kasvuaan kaksinumeroisilla prosenttiyksiköillä tulevinakin kvarataaleina.

Pitkään Siebel CRM:ää toiminnassaan käyttänyt Microsoftin oma organisaatio julistettiin Siebel-vapaaksi vyöhykkeeksi, tarkoittaen että viimeisetkin yksiköt olisi viimein saatu siirrettyä käyttämään omaa Dynamics CRM:ää asiakkuudenhallinnan tietojärjestelmänä. Kirill kehoitti myös MS-kumppaneita käymään Oracle Siebel CRM -tuotetta käyttävän 5000 asiakasorganisaation kimppuun, jotta nämä saataisiin siirrettyä Dynamics CRM -maailmaan, koska tämän sanoin ”Siebel is a dead product”. Niitä MS-kumppaniyrityksiä, jotka ovat tähän asti käyttäneet sisäisenä CRM-ratkaisunaan Salesforce.com:ia (”god forbid!”), ohjeistettiin ystävällisesti ottamaan käyttöön partner-etuna ilmaiseksi tarjottava Dynamics CRM Online.

Dynamics CRM Q4 2011 Service Update

Keväällä julkaistun, päivitetyn Statement of Direction -whitepaperin mukaisesti Dynamics CRM:ään on jatkossa odotettavissa päivityksiä kaksi kertaa vuodessa, aiemman 2-3 vuoden päivitysvälin sijaan. Tämän uuden julkaisupolitiikan ensimmäinen ilmentymä tulee olemaan vuoden viimeisellä kvartaalilla julkaistava Service Update, joka tuo uusia ja paranneltuja toimintoja sekä CRM Online- että on-premise -käyttäjien saataville.

Activity feeds on yksi WPC:ssä esiteltyjä näkyviä uudistuksia. Demosta päätellen toiminto tulee mahdollistamaan yrityksen sisäisen mikrobloggauksen/status-päivitysten julkaisemisen, kuten esimerkiksi suosittu Yammer-palvelu tai Nokian organisaation käyttämä Socialcast. CRM:n sisään integroituva palvelu tulee lisäksi mahdollistamaan CRM:n tietueisiin liittyvien muutosten seurannan syötteiden kautta, esim. myyntimahdollisuuksien tilan päivittyessä. Salesforce.com:in vastaava Chatter-palvelu on herättänyt paljon kiinnostusta entistä sosiaalisempien yrityssovellusten tarjoamista mahdollisuuksista. Kun tiedon määrä CRM-tietokannoissa kasvaa, tulee relevantin ja viimeisimmän tiedon esille nostaminen entistä keskeisemmäksi toiminnoksi niin CRM- kuin muissakin tietojärjestelmissä.

Muita CRM-tuotteen parannuksia Q4 2011 -päivityksessä on luvassa ainakin analytiikkatoimintoihin, sekä CRM 2011:n yhteydessä lanseerattuihin interaktiivisiin dialog-prosesseihin.

Office 365

Samassa yhteydessä kun Dynamics CRM:ään julkaistaan Q4-päivitys, tulee CRM Online siirtymään osaksi samaa alustaa kuin Office 365. Tämän myötä mahdollistuu yhtäaikainen koekäyttöympäristöjen provisiointi CRM:ää tai Office 365:ttä kokeilevien organisaatioiden käyttöön. Myös tilaushallinta ja laskutus tulevat yhtenäistymään, tehden CRM:stä käytännössä yhden lisäoption Office 365 -pilvipalvelun käyttäjille.

CRM Onlinen uusi käyttäjähallinta tulee Windows Live ID:n sijaan perustumaan jatkossa samaan ratkaisuun kuin Office 365:ssä, mikä tarkoittaa mahdollisuutta integroida CRM-käyttäjätilit osaksi yritysten nykyistä, paikallisesti hallinnoitua Active Directory -palvelua (aivan kuten on-premise -ympäristöissä aiemmin). Siirtyminen osaksi isompaa Online-palvelukokonaisuutta tulee parantamaan myös CRM:n saavutettavuutta ongelmatilanteissa, kun Microsoft luo mahdollisuuden siirtää vakavan palveluhäiriön ilmetessä palvelinalustassa CRM-organisaatiot kokonaisuudessaan yhdestä EU:n sisällä sijaitsevasta data centeristä toiseen.

Mielenkiintoinen uusi ominaisuus Lync-viestintäpalveluun liittyen, jota esiteltiin WPC 2011:n keynote-demossa, on läsnäolotietojen federointi. Jo aiemmin Dynamics CRM on tukenut käyttäjien tavoitettavuustietojen näyttämistä esim. CRM-tietueen omistajakentän yhteydessä, jolloin pikaviestikeskustelun aloittaminen asiakkuudesta vastaavan henkilön kanssa on ollut vain yhden klikkauksen päässä. Jatkossa on mahdollista nähdä reaaliaikaisesti myös asiakkaan läsnäolotieto, mikäli tämän organisaatio käyttää Office 365:ttä ja jakaa Lync-palveluun liitettyjen sähköpostiosoitteiden läsnäolotietoa oman organisaation rajojen ulkopuolelle. Tähän kun vielä yhdistäisi Microsoftin hiljattain ostaman Skypen käyttäjätilien integraation, niin…

CRM:n mobiilikäyttö

Keynote-esitysten vakiosisältöä ovat nykyään perinteiselle PC:lle vaihtoehtoisten käyttöliittymien esittely. WPC:ssä Dynamics CRM:ää käytettiin sekä tablet-pohjaiselta laitteelta että Windows Phone 7 -älypuhelimesta. Näistä ensiksi mainittu oli toki näyttävyydeltään omaa luokkaansa. CRM-sovelluksen käyttöliittymä oli rakennettu Metro-tyyliin, tarjoten isoja, live-dataa sisältäviä ja interaktiivisia kuvakkeita. Arkipäivänen CRM:n käyttö tuskin vielä muuttuu tällaiseksi aivan lähiaikoina, mutta kosketuspohjaisten käyttöliittymien ja mobiililaitteiden voittokulku pakottavat myös yrityssovellusten kehittäjät tuomaan saataville vaihtoehtoja hiirellä klikkailtaville lomakkeille.

Kolmansien osapuolien sovellusten ohelle tarjolle tulevasta Microsoftin omasta mobiili-CRM -clientista ei edelleenkään saatu tarkkaa faktatietoa. Demossa Windows Phone 7 -client tuki tuttujen CRM-asiakastietuiden lisäksi myös Q4 2011 Service Updaten myötä lanseerattavaa activity feed -toimintoa. Erityisesti mobiilikäyttöön tällainen tiedon esitystapa tulee tarjoamaan kätevän tavan pysyä ajantasalla asiakkuuksiin liittyvistä viimeisimmistä käänteistä, ilman että myyjän tarvitsee kaivaa PC:tä esiin läppärilaukustaan.

Vuoden 2012 keväälle aikataulutetussa toisessa versiopäivityksissä siintävä siirtymä HTML5-pohjaiseen käyttöliittymään Dynamics CRM:n vakiosovelluksen osalta tulee mahdollistamaan CRM:n käytön muillakin kuin Microsoftin Internet Explorer -selaimilla. Tällöin myös Applen laitteita käyttävillä organisaatioilla on mahdollisuus Dynamics CRM:n hyödyntämiseen asiakkuudenhallinnan ratkaisuna, olipa sitten laitteena MacBook tai iPad.

Mainokset

One response to “Kesän Dynamics CRM -uutisia WPC 2011 -konferenssista

  1. Paluuviite:Kesän Dynamics CRM -uutisia WPC 2012 -konferenssista « Microsoft Dynamics CRM 2011 Finland

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: