Microsoft Dynamics CRM Finland

Suomenkielistä tietoa Microsoftin asiakkuudenhallintajärjestelmästä

Pilvipalveluiden markkinaosuus kasvaa, CRM suosituin sovellus

Gartnerin tuoreen ennusteen mukaan maailmanlaajuinen SaaS-markkina kasvaa tänä vuonna 20,7%, saavuttaen 8,5 miljardin euron kokonaisarvon vuodelle 2011. SaaS kaappaa sovellusten hankitoihin kohdistuvista budjeteista tällä hetkellä jo 10%, eikä Yritysten kiinnostus pilvipalveluja kohtaan näytä laantumisen merkkejä, ei etenkään asiakkuudenhallinnan osalta.

Perinteisesti CRM on ollut SaaS-palveluiden suurin segmentti ja Gartner ennustaa sen voittokulun jatkuvan tänäkin vuonna. SaaS:in osuus CRM-ratkaisumarkkinasta kohoaisi ennusteen mukaan tänä vuonna jo kolmannekseen eli 32%. Pitkään markkinoilla olleet asiakkuudenhallinnan SaaS-sovellukset kuten Salesforce.com ovat viime aikoina saaneet rinnalleen kilpailevia pilvituotteita myös perinteisiltä softataloilta. Microsoft toi Dynamics CRM Online -palvelunsa globaalisti saataville tämän vuoden alussa, kun se oli aiemmin ollut tarjolla vain Pohjois-Amerikan asiakkaille. Lisääntyvä pilvipalvelujen valikoima aikaansaa markkinoilla kiristyvää hintakilpailua (tässä esimerkkiä Microsoftin vertailutaulukosta Salesforceen), joka osaltaan tuo täysveriset CRM-ratkaisut entistä pienempien organisaatioiden ulottuville.

Microsoft Dynamics CRM Online hinta: 31 euroa kuukaudessaOn-premise eli omalle palvelimelle asennettu versio on varmasti yhä monille isommille organisaatioille preferoitu tapa oman asiakastietojärjestelmän ylläpitoon, kehitykseen ja integrointiin, mutta PK-sektorille pilvipalveluna tarjottava CRM Online muodostanee jo selkeän ykkösvaihtoehdon. Microsoft on jatkanut aiemmin kesäkuun loppuun voimassa ollutta kampanjahinnoittelua, joten CRM Online maksaa yhä vain 31 euroa per käyttäjä, per kuukausi (listahinta 40,25 euroa).

Toinen segmentti, jossa voidaan ennakoida nähtävän jatkuvaa kasvua SaaS-mallin osuudessa ohjelmistoinvestoinneista, on Gartnerin kielellä CCC eli Content, Communications & Collaboration. Sisällönhallinan, viestinnän ja ryhmätyön ratkaisumarkkinaan tulee omalta osaltaan pistämään vauhtia Microsoftin kesäkuussa lanseeraama Office 365. Aivan kuten CRM Online, myös Office 365 tuo enterprise-tason sovellusratkaisut (SharePoint, Exchange, Lync) saataville PK-ystävällisellä hinnoittelumallilla. E1-E4 -pakettien hinta liikkuu välillä 9-25,50 euroa, jälkimmäisen sisältäessä myös paikallisen Office 2010 -ohjelmiston käyttöoikeuden.

Dynamics CRM:n kannalta tulee olemaan kiinnostavaa nähdä, miten palvelun liittäminen myöhemmin tänä vuonna osaksi Office 365 -palvelutarjontaa tulee vaikuttamaan sen kysyntään. Tiukempi integraatio niin tilaus- kuin käyttäjähallinnan puolella tulevat varmasti madaltamaan yritysten kynnystä täydentää aiemmin hankkimiaan Microsoftin viestintä- ja sisällönhallintasovelluksia saman yrityksen CRM-ratkaisulla. Pilvitarjooman roadmapiin liittyviä julkistuksia on mahdollisesti luvassa 10. heinäkuuta alkavassa Microsoft Worldwide Partner Conferencessa eli WPC 2011:ssa.

Mainokset

One response to “Pilvipalveluiden markkinaosuus kasvaa, CRM suosituin sovellus

  1. Paluuviite:Kesän Dynamics CRM -uutisia WPC 2011 -konferenssista « Microsoft Dynamics CRM 2011 Finland

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: