Microsoft Dynamics CRM Finland

Suomenkielistä tietoa Microsoftin asiakkuudenhallintajärjestelmästä

CRM 2011 uudet ominaisuudet sovelluskehittäjille: TechDays Finland 2011 esitykset

Microsoftin suomalaisille sovelluskehittäjille suunnatussa vuoden päätapahtumassa TechDaysissa oli tänä vuonna ensimmäistä kertaa oma kokonainen trackki Microsoft Dynamics CRM:lle. Tämä toivottavasti toi Dynamics CRM:n mahdollisuuksia sovelluskehitysalustana laajemmalti esille kotimaisten MS-kehittäjien ja IT-ammattilaisten keskuudessa.

Globaalisti jo 1,4 miljoonaa ihmistä käyttää Dynamics CRM:ää 23.000:ssa asiakasorganisaatiossa, eikä CRM Online -pilvipalvelun lanseeraus varmasti ainakaan vähennä tuotteen painoarvoa markkinoilla. Kysyntä CRM-osaajista on kova, samoin mahdollisuudet sovelluslaajennusten tuotteistamiseen ovat nyt Dynamics Marketplacen ja CRM 2011:n solution management -jakelumallin myötä selvästi paremmat kuin aikaisemmin.

Videot TechDays-esityksistä ovat nähtävillä MSN Video-palvelussa ja sisältävät paljon hyvää informaatiota sekä niille, joille Dynamics CRM alustana ei vielä ole kovin tuttu (Rasmus Fogedin esitykset) että CRM:lle kehitystyötä jo tehneille, 2011:n uusista ominaisuuksista kiinnostuneelle (Kalle Salon esitykset). Alla linkit videoihin sekä muutamia nostoja niiden sisällöstä. Valitettavasti esitysten kalvot eivät CRM-träkin osalta ole päätyneet julkiseen levitykseen (katso täältä ja täältä TechDays-kalvot esim. Office 365:een liittyen).

What’s new in Microsoft Dynamics CRM 2011

Puhuja: Rasmus Foged
Aihe: CRM 2011:n uudet toiminnallisuudet ja CRM Onlinen vaikutus sekä asiakkaiden käyttäytymiseen että Microsoft-kumppanien mahdollisuuksiin
Videon linkki: http://video.fi.msn.com/watch/video/what-s-new-in-microsoft-dynamics-crm-2011-rasmus-foged-microsoft/15dwvhxne

Utilizing the full Microsoft cloud stack with Dynamics CRM online

Puhuja: Rasmus Foged
Aihe: Miten CRM Online ja tuleva Office 365 integroituvat keskenään, käyttäjän identiteetin federointi esim. Active Directorysta, dokumentinhallintaa SharePoint Onlinen avulla
Videolinkki: http://video.fi.msn.com/watch/video/utilizing-the-full-microsoft-cloud-stack-with-dynamics-crm-online-rasmus-foged-microsoft/15dmoplgu

Lync eli entinen Office Communicator integroituu saumattomasti CRM:n listoihin ja lomakkeisiin, näyttäen henkilön läsnäolotiedon. Lisäksi jatkossa myös Live Meetingit ja pikaviestikeskustelut ovat tallennettavissa CRM:n aktiviteettihistoriaan.

How to develop and publish applications to Microsoft Dynamics Marketplace

Puhuja: Rasmus Foged
Aihe: Miten Dynamics Marketplace tulee ISV:iden ja kehittäjien näkökulmasta muuttamaan tapaa, jolla asiakkaat/loppukäyttäjät etsivät sovelluksia ja laajennuksia Dynamics CRM -ympäristöönsä
Videon linkki: http://video.fi.msn.com/watch/video/how-to-develop-and-publish-applications-to-microsoft-dynamics-marketplace-rasmus-foged-microsoft/15dtabtjq

"Markkinapaikka"-nimestä huolimatta suurin tämänhetken potentiaali on juuri ilmaisten laajennusten ja maistiasten tarjoaminen Dynamics Marketplacen kautta.

Ennen julkaistavan sovelluksen rakentamista on otettava huomioon sopivan base languagen, valuutan ja nimeämiskäytännön päättäminen.

Liiketoimintasovellusten kehittäminen käyttäen CRM 2011 kustomointityökaluja

Puhuja: Kalle Salo
Aihe: XRM-skenaariot uuden CRM 2011 -version tarjoamien mukautustyökalujen avulla, miten käyttöliittymää pystytään tuetusti mukauttamaan entistä joustavammin
Videolinkki: http://video.fi.msn.com/watch/video/liiketoimintasovellusten-kehittaminen-kayttaen-crm-2011-kustomointityokaluja-kalle-salo-microsoft/15d7qu2c6

CRM 2011:n uudet dialogit (suomeksi hauskasti nimetty "keskusteluiksi") tuovat entistä paremmat mahdollisuudet automatisoida prosesseja ja tiedon syöttötapoja CRM:ssä, aiempien ei-interaktiivisten työnkulkujen lisäksi.

Liittyvät valintalistat eli dependent picklists eivät edelleenkään ole tuettuja, mutta nyt niitä pystyy toteuttamaan tuetusti käyttämällä lookup-kenttiä toisiin tieueisiin ja filteröimällä näiden listoja (filtered lookup view). Uusia näkymiä voi muodostaa myös lennossa koodin kautta, hyödyntämällä lomakkeen tapahtumia.

CRM Online sovelluksen laajentaminen käyttäen CRM 2011:n uusia rajapintoja

Puhuja: Kalle Salo
Aihe: WCF ja OData rajapintoina CRM:n tietojen ohjelmalliseen käsittelyyyn, skenaarioita web-resurssien hyödyntämiseen osana CRM 2011:n solutions-pakettia
Videolinkki: http://video.fi.msn.com/watch/video/crm-online-sovelluksen-laajentaminen-kayttaen-crm-2011-n-uusia-rajapintoja-kalle-salo-microsoft-oy/15dhzn4r7

Uusi OData-rajapinta mahdollistaa tiedon palauttamisen CRM:stä feed-muodossa. Periaatteessa selaimen URL-kenttään parametreja ja hakuehtoja syöttämällä voi navigoida CRM:n tietorakenteessa ja palauttaa data settejä CRM-tietokannasta selaimelle. OData-rajapintaa tukee myös esim. SharePoint 2010 ja SQL Azure, sekä myös kolmannet osapuolet kuten Facebook tai LinkedIn.

Web-resursseihin eli CRM:ään tallennettuihin kuviin, skripteihin, HTML-sivuihin tai Silverlight-sisältöön voi viitata CRM:n käyttöliittymää muokattaessa suoran URL:in sijaan direktiivillä "$webresource:name".

CRM 2011 SDK:sta löytyvä REST-esimerkkisovellus Contact Editor voidaan viedä CRM-solutioniin ja julkaista siihen liittyvä web-resurssi esim. koontinäytössä (dashboard). SDK sisältää sekä jQuery että Silverlight sample applicationit.

CRM sovellukseni on pilvessä: Miten integroin muut pilvi- ja paikallisesti asennetut sovellukseni Dynamics CRM:ään

Puhuja: Kalle Salo
Aihe: Kuinka pilvi-CRM voidaan integroida esimerkiksi on-premises ERP:hen käyttämällä Windows Azure AppFabric Service Bus -väylää viestien välittämiseen, miten rakennetaan oma listener-sovellus, mitä toiminnallisuuksia tarjoaa Microsoftin julkaisema ilmainen Dynamics Connector -tuote CRM, AX ja NAV -asiakkaille
Videon linkki: http://video.fi.msn.com/watch/video/crm-sovellukseni-on-pilvessa-miten-integroin-muut-pilvi-ja-paikallisesti-asennetut/15d5wucmv

Integraation ei aina tarvitse tarkoittaa datan siirtämistä, joskus sovellusten liittäminen vain käyttöliittymätasolla voi jo merkittävästi helpottaa niiden yhteiskäyttöä.

Minne sijoittaa vanhat ASP.NET -laajennukset ja sovellukset CRM Onlineen siirrettäessä, kun fyysisen CRM-palvelimen IIS:iä ei enää voi hyödyntää? Azure olisi tähän luonteva paikka, jos halutaan "all cloud" ympäristö.

Azure AppFabricin käyttötapoja: valmis ServiceBusPlugin, oma plugin tai custom workflow activity (joka ei tosin CRM Onlinessa ole tuettu).

Mikä on Azuren hinta integraatiokäytössä? Merkittävimmät kustannustekijät ovat yhteyksien määrä (esim. 1xCRM + 1xERP) ja käytettävä kaista.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: