Microsoft Dynamics CRM Finland

Suomenkielistä tietoa Microsoftin asiakkuudenhallintajärjestelmästä

Yritysrekisterit ja sosiaaliset verkostot CRM:ssä

Uuden ratkaisujen (solutions) hallinnan myötä Microsoft Dynamics CRM 2011 tarjoaa paljon aiempaa paremmat työkalut uusien sovellusten ja lisäosien tarjoamiseen CRM-alustan päällä. Teknisten toiminnallisuuksien lisäksi Microsoft on myös investoinut kumppaneille tarjotun jakelukanavan kehittämiseen, josta tuloksena on uudistettu, CRM:n käyttöliittymään integroitu Dynamics Marketplace -kauppapaikka. Suomalaista versiota odotellaan vielä julkaistavaksi, mutta US-versiota selailemalla löytää jo monia mielenkiintoisia ratkaisuja tuoreelle CRM 2011:lle.

Pääasiassa Yhdysvaltain markkinoille palvelujaan kohdistava InsideView on yksi ensimmäisiä tarjoajia, joka on ehtinyt saada päivitetyn version ratkaisustaan Dynamics Marketplace -katalogiin. Koska heidän tuotteestaan on saatavilla ilmaiseksi ladattava trial-versio, soveltui tämä mainiosti ensimmäiseksi testiksi siitä, miten prosessi Microsoft-kumppanien tuotteistamien ratkaisupakettien asennuksesta CRM Online -ympäristöön käytännössä toimii.


Ratkaisupaketin lataamisen ja koekäyttötunnusten aktivoinnin jälkeen edessä oli asennus CRM:n Ratkaisut-valikon kautta. Zip-paketti valittiin ladattavaksi, sallittiin plug-in ym. muutokset järjestelmään ja OK. Minuutin kuluttua prosessi oli ohi ja mukautukset odottamassa julkaisua. Sitten ei muuta kuin asiakaslomakkeelle katsomaan ja kas, siellä odotti InsideView iFrame välilehtineen, tarjoten tietoja asiakkaan nimen perusteella tunnistetusta yrityksestä.

Vaikka kyseinen ratkaisu toki on CRM-sisällön osalta melko yksinkertainen, valtaosan palvelusta tullessa ulkoisen yritystietokannan websivuilta, on silti pakko ihastella asennusprosessin vaivattomuutta. Aiemmissa Dynamics CRM:n versiossa kolmansien osapuolien tuottamien mukautusten hallinta oli järjestelmänvalvojan kannalta aina jossain määrin hermostuttavaa, koska CRM:ssä oli vain yksi yhteinen customizations.xml, johon kaikki lisäosien muutokset kohdistuivat. Lisäksi asennuspakettien mukana tulevia web-komponentteja ja sivuja asenneltiin palvelimen hakemistoihin. Dynamics CRM 2011 tuo mukanaan ratkaisukerrokset, joissa jokaisen toimittajan mukautukset pystyvät säilymään omana kokonaisuutenaan. Etenkin lisäosien koekäytön kannalta tämä parannettu järjestelmän hallinta on ensiarvoisen tärkeää.

InsideViewn sovellukseen palatakseni, kyseinen ratkaisupaketti siis lisää uuden iFramen asiakas-, yhteyshenkilö- ja liidilomakkeille. Näihin liittyvää yritystietoa haetaan palvelun tietokannasta, kuten esimerkiksi viimeisimmät uutiset, yritysanalyysit, kilpailijat ja organisaatioon kuuluvat henkilöt. LinkedIn:iin sisään kirjautunut käyttäjä voi myös tarkistaa suoraan CRM-lomakkeelta löytyykö hänen verkostostaan ihmisiä, jotka työskentelevät tai ovat työskennelleet yrityksessä.

Social CRM -käsitteen saadessa yhä enemmän huomiota osakseen, on varmaa että tulemme näkemään lähitulevaisuudessa monia Dynamics CRM 2011 -ratkaisuja, jotka pyrkivät tuomaan sosiaalisen median tiedot osaksi yrityksen tietojärjestelmiä. Vaikka käyttäjät voisivat toki saada tiedon myös tekemällä erillisiä hakuja webin tarjoamista tietokannoista ja verkostoista, sen näyttäminen asiakkuuksista vastaavalle henkilölle oikeassa kontekstissa eli suoraan CRM-asiakastietueella on hyvin konkreettinen keino sekä säästää työntekijöiden tiedonhakuun käyttämää aikaa että lisätä todennäköisyyttä relevantin löytymiselle oltaessa yhteydessä asiakkaaseen.

Suomen markkinoilla toimiville yrityksille on luonnollisesti keskeistä, että CRM:ään integroidusta palvelusta löytyy tietoja juuri kotimaisten yritysten yhteystiedoista ja päättäjistä. Tähän tarkoitukseen löytyy jo valmis integraatio Fonecta ProFinder B2B -rekisterin ja Microsoft Dynamics CRM:n välille. Jos kyseinen palvelu kiinnostaa, kannattaa katsoa järjestelmän esittelyvideo täältä ja kysyä lisätietoja integraation käyttöönotosta CRMpalvelu.fi:ltä. Uuden Dynamics CRM 2011 -version myötä myös liittymästä Fonectan Kohdistamiskone B2B -palveluun tulee myöhemmin tänä vuonna ilmestymään päivitetty versio.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: