Microsoft Dynamics CRM Finland

Suomenkielistä tietoa Microsoftin asiakkuudenhallintajärjestelmästä

Inspiroiva tuote, vähemmän inspiroiva lanseeraus

Microsoft julkaisi Dynamics CRM 2011 -tuotteen jo aiemmin maanantaina tällä viikolla, mutta torstaille järjestetty Global Virtual Launch Event sai paljon hehkutusta osakseen netti- ja sosiaalisessa mediassa. Olihan luvassa Steve Ballmer ja N kappaletta toinen toistaan hienompia demoja. No, eipä se niin maata järisyttävä kokemus lopulta ollut.

Virtuaalisista konferensseista voi olla montaa mieltä, mutta itse en ole vielä nähnyt ensimmäistäkään kelvollista web-sovellusta tällaisen toteuttamiseen. Tämäkään kerta ei ollut poikkeus, sillä Inxpo Virtual Trade Show onnistui lähinnä heikentämään normaalia videostriimaus-elämystä tarjoamalla satunnaisia herjoja, fail-viestiä hehkuttavaa chat-ruutua, IE9 Beta epäyhteensopivuutta ja paljon muuta.

Entäs itse Ballmer sitten? ”Recorded earlier” -leima heti alussa vei toki jo suuren urheilujuhlan tuntua pois. Lisäksi sisältö oli vain virallisten Dynamics CRM -mainostekstien referointia ilman minkäänlaista omaa kannanottoa, esimerkiksi koskien CRM-tuotteen positiota MS:n tuotesalkussa tai pilvistrategiassa.

Vaikka Salesforce.com oli luonnollisesti se päävastustaja, jota vastaan Dynamics CRM:n uusia ominaisuuksia, kampanjatarjouksia ja testimoniaaleja pyrittiin vyöryttämään, on fakta se, ettei Kirill Tatarinov ole mikään Marc Benioff. Tuote sentään onneksi puhuu puolestaan siihen malliin, ettei ilotulitusrakettien puute 2011:n nousukiitoa katkaise. Kirill lupasi osuudessaan, että tämän vuoden aikana Siebelin viimeiset käyttökohteet Microsoftin omassa organisaatiossa korvataan Dynamics CRM:llä. Varmasti muutama shampanjapullon korkki paukahtaa tuolloin Redmondissa, kun tämä merkkipaalu saavutetaan valtaisassa asiakkuudenhallinnan migraatioprojektissa.

Dynamics-demoskenaariot eivät yleensä liiemmälti yllätä. Tämänkertainen konsepti ajoi asiansa esitellemällä Azuren päälle rakennettua ja Dynamics CRM:ään integroitua kiinteistöverkkokauppaa. Varmasti suurempaa mielenkiintoa sai osakseen demossa käytetty CWR Mobilityn tekemä Windows Phone 7 -mobiiliclientti. Tänään ensimmäistä kertaa ylipäätään seiskaluuria livenä sormeilleena voin kyllä kuvitella tällaisen UI:n herättävän mobiileissa myyntitykeissä aivan eri tason kiinnostusta CRM:ää kohtaan kuin mitä suoraan paketista tarjottava Microsoftin oma Mobile Express. Syksyllä verkossa alkoi liikkua huhuja, että Dynamics CRM 2011:n mukana tulisi myöskin virallinen MS:n WP7-client, josta ei vielä toistaiseksi ole näkynyt merkkejä.

Reuben Krippner on Dynamics-perheen väsymätön sotaratsu, joka sai tälläkin kertaa kunnian vetää Launch Eventin konkreettisimman hands-on demon. Teemana oli luonnolliseti CRM 2011:n näkyvimmät uudistukset eli kojelaudat (viralliselta suomennokseltaan ”koontinäytöt”) ja kaaviot, joilla asiakkuuksiin liittyvä data on jokaisen loppukäyttäjän analysoitavissa, ilman erillisten raporttien kehittämistä. Nämä käyttöliittymälaajennukset yhdessä uusien personointitoimintojen ja MAPI-maailmaan siirretyn CRM Outlook clientin kanssa tuovat Dynamics CRM 2011:een valtavasti uusia muokattavia asioita, joiden parissa tehokäyttäjät ja järjestelmän mukauttajat pääsevät toteuttamaan itseään. Uusia ominaisuuksia ei kannata leimata ylimääräiseksi silmäkarkiksi, pikemminkin ne vievät CRM:ää alustana yhä lähemmäksi sellaista XRM-maailmaa, jossa yksi alusta taipuu hyvin erinäköisiksi liiketoimintasovelluksiksi ilman merkittävää custom-koodipätkien määrää.

Viimeinen kuva ei muuten ole aiemmin mainitusta virtuaalikonferenssiympäristöstä vaan suoraan Microsoft Business for SMB’s -sivustolta. Joku ystävällinen sielu onneksi jakoi linkin tuonne, jossa striimiä pystyi katsomaan paremmalla kuvanlaadulla ja vähemmillä virheillä. ”Register here”, ”Join the conversation”… Miksi vaivautua? Keskustelu on joka tapauksessa jo Twitterin luomassa #CRM2011 backchannelissa, niin myös kumppanien promotoimat, seurattavien bit.ly-linkkien takana olevat white paperit ja press releaset. Sosiaalisen median ekosysteemistä löytyy jo kaikki tarvittavat palaset virtuaalikonferenssin toteuttamiseen ilman messuhuoneistoja heikosti jäljitteleviä sovelluksia.

Kun seuraava Dynamics CRM -versio aikanaan lanseerataan, haastan Microsoftin rakentamaan kyseisen tilaisuuden puitteet nimenomaan CRM-alustan päälle, sopivassa määrin Office 365:n muita palasia lainaillen. Mitäs sanotte, Ballmer ja kumppanit? All in?

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: